Monika Buch (geboren in 1936, Spanje) komt uit
Valencia, een stad die haar artistieke oeuvre aanzienlijk
heeft beïnvloed. Het licht, de kleuren en de maritieme
omgeving van Valencia, samen met de mozaïeken,
tegels en andere overblijfselen uit de Arabische periode,
hebben haar esthetische gevoeligheden diepgaand
gevormd.
Buch volgde haar studies aan de prestigieuze
Hochschule für Gestaltung (HfG Ulm) in Ulm, Duitsland.
Daar ontmoette ze haar toekomstige echtgenoot, Bertus
Mulder (1929-2024), een Nederlandse
architectuurstudent. Tijdens haar tijd aan de HfG Ulm
was Max Bill, een prominente figuur in modern design,
de directeur. De instelling, opgericht als een voortzetting
van het Bauhaus, speelde een belangrijke rol in de
vooruitgang van de moderne kunst in Duitsland tijdens
de jaren 1920. In tegenstelling tot een traditionele
kunstacademie richtte HfG Ulm zich op het ontwerp van
het dagelijks leven en de omgeving. De pedagogische
benaderingen en architecturale ontwerpen van Max Bill
wekten Buch’s interesse in moderne architectuur.
De lessen van Hélène Nonne-Schmidt, die assistent was
geweest van Paul Klee aan het Bauhaus, hadden een
diepgaande impact op Buch’s werk. Door Nonne-
Schmidts lessen over kleur en kleurtheorie beheerste Buch
de kunst van het schilderen van zeer gedifferentieerde
kleurseries. Evenzo blijven de inspirerende opdrachten
van Hermann von Baravalle over "Die Geometrie als
Sprache der Formen" (Geometrie als de Taal van
Vormen) dienen als fundamentele elementen in haar
werk.
Buchs schilderijen en objecten worden gekenmerkt door
een verkenning van vorm en kleur en hun onderlinge
relaties, de systematische toepassing van kleurseries
binnen geometrische structuren, en het onderzoek naar
de grenzen van perceptie. Een kenmerk van haar vroege
werk is de precieze methode, met een gelijkmatige
tessellatie en scherpe contouren. Bovendien heeft zij
bijgedragen aan het ontwerp van speelgoed voor de
ADO-fabriek (arbeid door gehandicapten) in Bilthoven.
In 1962 werd de productie overgenomen door een
sociale werkplaats in Zeist, waar ADO een nieuwe
betekenis kreeg: afzonderlijk, doelbewust onbreekbaar.
In de afgelopen jaren heeft Buch technieken onderzocht
waarbij deze aspecten minder prominent naar voren
komen. Opmerkelijke voorbeelden zijn haar werk met
reliëfs in papier, acryl en glasstroken.
Klik op de foto voor informatie over het werk.
Kunstenaar
Monika Buch
Titel
Spiraal nr 4, 2014
Afmeting
63 x 63 cm inclusief lijst
Techniek
Acrylverf op board
Prijs
€ 2500,--
Kunstenaar
Monika Buch
Titel
Zonder titel, 1973
Afmeting
41 x 41 cm
Techniek
Gemengde techniek
Prijs
€ 2000,--
Kunstenaar
Monika Buch
Titel
Zonder titel, 2019
Afmeting
60,5 x 60,5 cm inclusief lijst
Techniek
Acrylverf op board
Prijs
€ 2500,--
Kunstenaar
Monika Buch
Titel
Zonder titel, 2021
Afmeting
61 x 60,7 cm inclusief lijst
Techniek
Acrylverf op board
Prijs
€ 2500,--
Kunstenaar
Monika Buch
Titel
Zonder titel, 1982
Afmeting
60,7 x 60,7 cm inclusief lijst
Techniek
Acrylverf op board
Prijs
€ 2500,--